Sök:

Sökresultat:

766 Uppsatser om Kontakten med vćrdnadshavare - Sida 1 av 52

Man vill fram?t men n?gonting bromsar in, det ?r som att cykla i en uppf?rsbacke. -En kvalitativ intervjustudie om hur n?gra flickor och deras v?rdnadshavare upplever v?gen till ADHD-diagnos.

Studien syftar till att ?ka kunskapen om hur fyra flickor och deras v?rdnadshavare upplever sina erfarenheter kring flickornas skoltid och hemsituation innan ADHD-diagnos st?llts. Att leva med funktionsvariationen ADHD kan upplevas som b?de sv?righeter och m?jligheter. I dag finns forskning som visar att ADHD-symptom, oftast uppt?cks av v?rdnadshavare framf?r allt f?r flickor.

?verg?ng mellan f?rskola och f?rskoleklass f?r elever i behov av s?rskilt st?d. - En kvalitativ studie om v?rdnadshavares upplevelser av delaktighet och samverkan

Syftet med studien ?r att unders?ka v?rdnadshavares upplevelse av delaktighet och samverkan vid ?verg?ng mellan f?rskola och f?rskoleklass. Urvalet ?r v?rdnadshavare till barn i behov av s?rskilt st?d. Forskningsfr?gor i studien handlar om att unders?ka v?rdnadshavares upple velser av f?rh?llningss?tt, bem?tande samt kommunikation vid ?verg?ng.

Med fokus pÄ APL och programrÄd- Hur kvalitetssÀkrar Restaurang- och Livsmedelprogrammet kontakten med arbetslivet?

Hur fungerar kontakten mellan Restaurang- och Livsmedelprogrammet samt restaurangbranschen idag och hur kvalitetssÀkrar skolan kontakten med arbetslivet? Kan kommunikationen dem emellan förbÀttras och förenklas och i sÄdana fall hur? Undersökningen Àr genomförd som en kvalitativ studie genom enkÀtintervjuer samt vissa litteraturstudier dÄ det gÀller styrdokument och tidigare rapporter. Studien visar pÄ att skolan och arbetslivet Àr överens om att de behöver varandra för att kvalitetssÀkra utbildningen samt att kontakten och kommunikationen dem emellan idag inte fungerar tillrÀckligt bra..

FörÀldrars syn pÄ kontakten med lÀrare. En undersökning av hur förÀldrar med utlÀndsk bakgrund upplever kontakten med lÀrare i den svenska skolan

Syfte: Undersöka utlÀndska förÀldrars erfarenheter och uppfattningar av kontakter med lÀraren i den svenska skolan, för att kunna utveckla samarbetet mellan skolan och förÀldrar med utlÀndsk bakgrund.Teori: Genom ett fenomenologiskt förhÄllningssÀtt försöka förstÄ hur 10 förÀldrar med utlÀndskbakgrund utifrÄn sitt perspektiv upplever och beskriver kontakten med lÀraren i den svenska skolan.Metod: Studien utförs genom fenomenologiskt halvstrukturerade kvalitativa intervjuer.Resultat: Genom att den personliga kontakten med lÀraren utvidgas kÀnner sig de flesta förÀldrarna i undersökningen mer vÀlkomna till skolan. FörÀldrarna beskriver pÄ olika sÀtt hur de bÀst fÄr kontakt med lÀraren. Viktiga ingredienser i kontakten Àr att lÀraren ger förÀldrarna av sin tid och sitt engagemang. De hÀr komponenterna Äterfinns ocksÄ i studiens litteraturanknytning..

MÄngkulturella möten : -att samarbeta med förÀldrar med invandrarbakgrund

Syftet med studien var att undersöka hur lÀrare i en medelstor svensk kommun upplever kontakten med invandrarförÀldrar, vilka svÄrigheter som finns och hur man kan underlÀtta kontakten. Fem lÀrare deltog och undersökningen genomfördes med hjÀlp av semi-strukturerade intervjuer som spelades in pÄ band och transkriberades. Resultatet visade att lÀrarna upplever kontakten som bÄde positiv och negativ. SprÄkskillnaderna upplevdes som ett av de största hindren för en god kontakt dÄ lÀrarna menade att det lÀtt blev missförstÄnd. LÀrarna menade att kulturella skillnader Àr intressanta men ibland svÄra att förstÄ.

Vilka vÀljer vad och varför? : En kvantitativ studie om deltagandet i det fria skolvalet

I Sverige a?r fo?ra?ldrar och elever sedan bo?rjan pa? nittiotalet fria att sja?lva va?lja vilken skola de vill. I vilken utstra?ckning det fria skolvalet utnyttjas skiljer sig emellertid mellan olika samha?llsgrupper. Enligt tidigare forskning verkar ho?g socioekonomisk status och utbildningsniva? vara en bidragande faktor bakom ett aktivt skolvalsdeltagande.

Upplevelsen av kontakten med sjukvÄrden : En litteraturstudie om hur vuxna personer med typ 2 diabetes upplever kontakten med sjukvÄrden

Bakgrund: Diabetes typ 2 Àr en av de stora folksjukdomarna runt om i vÀrlden och antalet som insjuknar ökar. Ett livslÄngt levene med sjukdomen diabetes typ 2 kan förutom omfattande livsstilsförÀndringar innebÀra en intensiv kontakt med sjukvÄrden. För att förstÄ personers erfarenheter av vÄrden mÄste deras upplevelser bejakas. Syfte: Syftet med studien var att belysa hur vuxna personer med typ 2 diabetes upplevde kontakten med sjukvÄrden. Metod: Metoden som anvÀndes var litteraturstudie.

Upplevelsen av kontakten med sjukvÄrden - En litteraturstudie om hur vuxna personer med typ 2 diabetes upplever kontakten med sjukvÄrden

Bakgrund: Diabetes typ 2 Àr en av de stora folksjukdomarna runt om i vÀrlden och antalet som insjuknar ökar. Ett livslÄngt levene med sjukdomen diabetes typ 2 kan förutom omfattande livsstilsförÀndringar innebÀra en intensiv kontakt med sjukvÄrden. För att förstÄ personers erfarenheter av vÄrden mÄste deras upplevelser bejakas. Syfte: Syftet med studien var att belysa hur vuxna personer med typ 2 diabetes upplevde kontakten med sjukvÄrden. Metod: Metoden som anvÀndes var litteraturstudie. Resultat: Resultatet visar att personer med typ 2 diabetes upplevde att tillgÀnglighet, kontinuitet, delaktighet, kunskap, stöd och en individanpassad sjukvÄrd var betydelsefulla faktorer för en tillfredsstÀllande kontakt med sjukvÄrden. Slutsats: För att kunna utveckla och förbÀttra sjukvÄrden behöver de personliga upplevelserna belysas.

Ta kontakt: lÀrare och förÀldrars personliga möte för att
stimulera elevens skolsituation

Syftet med vÄrt arbete var att undersöka den personliga kontakten mellan lÀrare och förÀldrar. För detta har vi anvÀnt oss av en kvantitativ enkÀtundersökning och kvalitativa intervjuer. EnkÀterna besvarades av förÀldrar till barn i fyra klasser i skolans tidigare Är. Intervjuerna genomfördes med lÀrare i dessa fyra klasser. Resultatet av vÄr undersökning visar att lÀrare och förÀldrar överlag Àr nöjda med den personliga kontakten.

Samverkan med förhinder - pedagogers erfarenheter av möten med BUP.

Syfte: Syftet med undersökningen var att ta reda pÄ hur kontakten och samarbetet mellan BUP och skolan tedde sig utifrÄn grundskolepedagogers erfarenheter, samt vilken förstÄelse av BUP som pedagogerna gav uttryck för. Studien avsÄg att besvara frÄgestÀllningar gÀllande hur pedagoger beskrev kontakten med BUP, vilket stöd de upplevde att de fick eller hade fÄtt av BUP samt vad kontakten med BUP resulterat i.Metod: I denna studie anvÀnds Grundad Teori, vilket Àr en teorigenererande metod. Fem pedagoger, verksamma i grundskola, intervjuades (vilka arbetade som rektor, specialpedagog och lÀrare).Resultat: I denna studie framkommer det att respondenterna inte fÄr det stöd de vill ha frÄn BUP. Diskrepansen mellan pedagogernas förvÀntan och det de fÄr i mötet med BUP Àr stor. BUP och pedagogerna kommer frÄn olika lÀror och dÀrmed har de svÄrt att mötas.

Hur upplever patienter med Mb Crohn kontakten med vÄrdpersonal?

En person som drabbats av den inflammatoriska tarmsjukdomen Mb Crohn Àr under ett svÄrt skov ofta i behov av sjukvÄrdskontakt. Skovet kan innebÀra blodiga diarréer flera gÄnger per dygn, buksmÀrta och feber. För att minska patientens lidande Àr det viktigt att sjukvÄrdskontakten blir positiv för patienten. Syftet med studien var att undersöka hur patienter med Mb Crohn upplevde kontakten med vÄrdpersonal samt vilka faktorer som pÄverkade kontakten. Den metod som anvÀndes var en kvalitativ innehÄllsanalys som gjordes av text frÄn sex bloggar skrivna av personer med Mb Crohn. En blogg kan beskrivas som en dagbok, publicerad via internet. Resultatet visade att kontakten med vÄrdpersonal gav bÄde positiva och negativa upplevelser.

Kontakten mellan lÀrare och förÀldrar i utvecklingssamtal : Hur beskriver lÀrare i förskolan och skolan kontakten med förÀldrar i utvecklingssamtal?

LÀrare i förskolan och skolan möter förÀldrar i utvecklingssamtal en till tvÄ gÄnger per Är och vi vill genom denna studie undersöka hur de beskriver kontakten med förÀldrar i utvecklingssamtal.Vi har tagit del av tidigare forskning som beskriver utvecklingssamtal i förskolan och skolan samt mötet som sker mellan lÀrare och förÀldrar i samtalet.En kvalitativ studie har genomförts genom intervjuer med fyra lÀrare i förskolan och fyra lÀrare i skolan. I resultatredovisningen, under sex olika avsnitt, sammanstÀller vi de beskrivningar vi erhÄllit och varje avsnitt avslutas med en sammanfattning.Resultatet visar att lÀrares beskrivningar angÄende kontakten med förÀldrar i utvecklingssamtal inte skiljer sig nÀmnvÀrt. Det framkommer att alla intervjuade Àr överens om att förÀldrars engagemang i utvecklingssamtal skiljer sig Ät, majoriteten av lÀrarna föresprÄkar ett större engagemang frÄn förÀldrars sida. De anser att ett gynnsamt utvecklingssamtal för bÄde dem och förÀldrar innebÀr ett samspel dÀr de tillsammans diskuterar barnets situation och kommer fram till lösningar pÄ eventuella problem. För att skapa ett gynnsamt utvecklingssamtal Àr tillit och förtroende viktiga komponenter, likasÄ att bÄda parter Àr vÀl förberedda.

En kvalitativ studie om anhörigkontakten pÄ LSS-boenden ur ett professionellt perspektiv

Syftet med undersökningen Àr att fÄ en förstÄelse för hur kontakten med anhöriga till brukare vid LSS- boenden ser ut ur de professionellas perspektiv. Genom att fokusera pÄ de professionellas perspektiv, vill vi ta reda pÄ de handlingsstrategier och utgÄngspunkter för dessa som utmynnar i kommunikation. - Hur ser kontakten med anhöriga ut vad gÀller kontinuitet, form och innehÄll? - Vad finns det för riktlinjer vad gÀller kontakt och kommunikation med anhöriga? - Hur integrerar personalen riktlinjer, arbetsgruppens synsÀtt och individuell syn i kontakten med anhöriga?- Vad har personalen att sÀga om förvÀntningarna frÄn andra professionella och brukarnas anhöriga? - Hur ser personalen pÄ grÀnsdragningen mellan personligt och privat i kontakten med anhöriga? - Vilka svÄrigheter upplever personalen nÀr det gÀller att planera arbetet med brukarna i samförstÄnd med anhöriga?Studien har genomförts i form av kvalitativa forskningsintervjuer, med en intervjuguide som fokuserar pÄ centrala teman inom Àmnet. I resultatet framgÄr att samtliga intervjupersoner pÄ olika vis uttrycker att det finns en problematik som utgÄr frÄn att de upplever att de anhörigas förvÀntningar inte stÀmmer överens med den egna synen pÄ den professionella arbetsrollen, vilket försvÄrar kommunikationen.

Gruppis : utvecklingen av en mobilapplikation för informationsspridning mellan personal och vÄrdnadshavare

Denna rapport beskriver designprocessen och utvecklingen av en mobilapplikation kallad Gruppis. Rapporten syftar till att redogo?ra fo?r hela processen fra?n konceptualisering av ide?n till en slutgiltig interaktiv hi-fiprototyp. Syftet med applikationen a?r att underla?tta kommunikation och informationsspridning mellan personal och va?rdnadshavare i fo?rskola, skola eller andra barngrupper.Arbetsprocessen innefattade fo?rarbete i form av fokusgrupp och PACT-analys fo?r att fa? en uppfattning om anva?ndarna och deras behov.

?Idag ska jag sÀga att jag Àr arg. Och att jag saknar honom..." : En studie i hanteringen av kontakten och det emotionella mötet mellan frihetsberövade förÀldrar och deras barn.

Syftet med denna uppsats var att undersöka hur kontakten mellan barn och förÀldrar ser ut, nÀr förÀldern sitter i fÀngelse. Efter en diskussion med de tilltÀnkta informanterna var det tydligt att det finns en problematik inom detta Àmne. Forskningen ur barn-/förÀldraperspektivet Àr tÀmligen bristfÀllig dÄ studier gÀllande fÀngelseklienter och kriminalvÄrd i synnerhet behandlar den intagne. DÀrför var det av intresse att ta reda pÄ hur kontakten hanteras, det vill sÀga pÄ vilket sÀtt alla inblandade parter agerar för att barnet skall fÄ ha en sÄ bra kontakt som möjligt med sin förÀlder trots att den inte har samma möjligheter som en fri förÀlder. Det fanns ytterligare aspekter inom Àmnet som var av intresse, exempelvis att undersöka vad som hÀnder i mötet och de positiva respektive negativa aspekterna av att kontakten fortskrider Slutligen var det viktigt att undersöka om, och i sÄ fall hur, barnen pÄverkas av att ha en förÀlder som sitter i fÀngelse.

1 NĂ€sta sida ->